top of page

 Odsherred:  
 
I kommunerne sætter den politiske ledelsen sit massive aftryk på det, som sker i de kommunalt ejede  vand-, spildevand-, affalds- og navnlig varmeselskaber.. Det politiske flertal i kommunen med borgmesteren i spidsen har via udvalg i kommunen og via bestyrelsesposter i de kommunale selskaber et stort og afgørende ord, at skulle have sagt mht. hvad der skal ske i de kommunale selskaber, og det er da heller ikke nogen undtagelse i Odsherred Kommune. 
 
I Odsherred var Borgmester Thomas Adelskov og en kreds af interessenter omkring borgmesteren naturlig stærkt involveret i beslutningen om fjernvarme til Odsherred syd og vedr. forarbejdet til et muligt biogasprojekt i Vig (som dog aldrig blev til noget pga. stærke naboklager).  Men Thomas Adelskov og beslutningstagerne omkring borgmesteren ved jo ikke noget om energi, og bygger ene og alene deres fremfærd i energiplanlægningen  for deres kommune, på nogle overordnede strømninger og navnlig en tilskudspolitik, som det politiske liv på Christiansborg, og herunder stærke strømninger fra lobbyvirksomhederne, udstikker. Men borgmesteren har jo på ingen måde nogen forudsætning for at forstå, om det han igangsætter, nu også virker eller er det bedste for hans kommune.  

 Men det værste er jo, at de rådgivere som beslutningstagerne de læner sig op af, herunder de vejledninger, og i nogle tilfælde de rammevilkår eller tilskudsrammer de får af Energistyrelsen, kan lede til mange forfærdelige og virkelig fatale beslutninger, som i den grad har været tilfældet i Odsherred.. 

Frederikshavn:

Borgmester Birgit Hansen Frederikshavn glædede sig april måned  sidste år over en netop ibrugtaget ny varmepumpe på kommunens affaldsanlæg se Link  Projektet, der  optager spildvarme i affaldskraftværkets røggas, udnytter i følge artiklen varmen i hvad der svarer til det årlige varmeforbrug i 150 huse, eller lidt over 3 % af byens samlede behov for varme. 

I Frederikshavn kommune som i så mange andre kommuner, så opgør man den samlede klimabelastning fra aktivitet ved at tage det samlede varme. og elforbrug for året, og lægge det sammen. Efterfølgende tager man alle CO2-neutrale produktioner  i kommunen og opsummerer dem. Dvs. solceller, møller, fliskedler, varmepumper osv. Når man så har den tilbageblivende varmeproduktion,  så opgør man CO2-udledningen for varmedelen, ved at se på, hvor meget olie og gas er der brugt i kommunen. Og for el-siden, opgør man så hvor meget strøm er der produceret i kommunen og hvor meget 'hentes uden for kommunen'. Den strømmængde som er produceret i kommunen fra sol og vind antages 100 % CO2-neutral og den resterende del opgøres så efter Energinets årlige gennemsnit for landets gennemsnit for strømproduktion.    

EN hver med en smule forstand på samhørighed i energisystemer, kan jo sige sig selv, at det i Frederikshavn som i mange andre kommuner med store udbygninger med sol og vind, ender i en gigantisk katastrofe. Det gør det fordi der er langt overvejende ikke er nogen forbrugere til produktionerne, når sol og vind virkelig yder produktion, og når sol og vind ikke producerer så er der ingen kraftværker som kan træde til. Forhold som fuldstændig udvander de opgørelsesmetoder Frederikshavn og andre kommuner gør brug af. Men nok så vigtig de mange solcelle- og mølleparker ender jo med at gå konkurs, netop fordi man i Frederikshavn, som i andre kommunen ikke forstår hvor vigtig helheden i energisystemet er, så der er forbrugere til produktioner fra sol og vind og der er kraftværker som kan træde til når sol og vind ikke forsyner. 

København og Christiansborg: 
 

Da finansminister Bjarne Corydon og medlem af borgerrepræsentationen i København Mogens Lønborg tilbage i 2011 stærkt promoverede den nye ARC-forbrændinger med visionerne om at skabe et erhvervseventyr uden sidestykke, var det med baggrund i den nye teknologi, som Vølund havde udviklet til nye affaldsforbrændingsanlæg. Et erhvervseventyr som med vindmøllerne, stod lige for døren, og det kunne udvikle sig til noget meget stort mente de 2. En spæd kreativ tanke, som med ARC, udvikler sig til en konkret energiteknologi, som gør en stor forskel for den grønne omstilling som med møllerne, i forlængelse af de 2’s opfattelse, gjorde.    

 Men det de 2 fjolser ikke forstod, var at det nye effektive anlæg der yder meget strøm af det omsatte affald, netop overvejende yder en langt overvejende ubrugelige strømproduktion i konkurrence med møllerne. OG derfor ender anlægget med at ødelægge den grønne omstilling når møllestrømmen gøres ubrugelig. 

 Når de 2 så samtidig sammen med de rådgivende ingeniører groft manipulerer affaldsgrundlaget for projektet, og samtidig vurderes den nye teknologi som Vølund bragte til torvs, alt for positiv. Det viste sig netop at der var meget store problemer med teknologien, som rådgiverne burde have set.. Herunder forholdet at i hvert fald for Bjarne Corydon’s side, så kunne han se en helt klar fordel i at promovere hjembyen Esbjerg’s energimastodont Vølund, og det uden sigte på om de københavnske energiforbrugere nu også havde nogen gavn af den nye teknologi, hvad de så åbenlys ikke havde.

 Projektet som ender katastrofalt, fordi de rådgivende ingeniører under massiv indflydelse af de 2 politiske fyrtårne, bevidst manipulere ydelser, teknikkens formåen og affaldsgrundlag alt for positiv. Forhold som får fatale følger for de københavnske affalds- og varmekunder.  Der var langt fra det forudsatte affaldsgrundlag, etableringsprisen vokser fra 4 til 7 mia. og teknikken kan langt fra det lovede med mange udsættelser af ibrugtagningen af anlægget. 

 Er det så ulovligt det som de 2 har foretaget eller er det bare det sædvanlige jubelidioti der ødelægger uendelig meget for det danske samfund.   Energistyrelsen og de rådgivende ingeniører kan på ingen måde have været i tvivl om det de 2 fjolser foretager sig, er voldsomt forkert netop, når landet ønsker at udbygge kraftigt med vind og sol. 

 

bottom of page